پرش به محتوا

تئوری: چگونه یه تراکت یا بروشور طراحی کنیم؟

وقتی از کسی در خیابان یک بروشور یا تراکت می‌گیرید یا وقتی یکی رو در میان اسکناس‌های جیب تون و یا اوراق پرداختی و پستی پیدا می‌کنید، چه می‌کنید؟ آیا اون رو مشتاقانه می خونید؟ یا اون رو بدون نگاه دوم دور می‌اندازید؟ راستی آخرین باری که تراکت گرفتید که واقعن به اون توجه کردید کی بود؟ فکر کردن به چیزی که توجه شما را به خودش جلب می کنه، نقطه بسیار خوبیه برای شروع طراحی تراکت و بروشور . بسیاری از شرکت ها در این مرحله اشتباه می کنند و آگهی های اونها به سطل زباله منتقل می شه. برای اطمینان از اینکه آگهی‌های شما واقعن تأثیر می‌گذارند، راهنمای جامع ما برای طراحی بروشور و تراکت رو دنبال کنید. ما شما رو از استراتژی و مفهوم تا چاپ و توزیع هدایت می کنیم.

    استراتژی طراحی

    ساختن مفهوم طراحی بروشور شما

    طراحی بروشورهای شما

    چاپ و توزیع آگهی های شما

استراتژی طراحی

اینکه مستقیماً به طراحی بروشور بپرید می‌تونه وسوسه انگیز باشه، اما اگر می خواهید بروشور شما نقش موثری در کمپین بازاریابی شما داشته باشه، باید بدونید که این نقش دقیقاً چه خواهد بود! بنابراین، قبل از اینکه خودتون را وارد فرآیند طراحی بکنید، مطمئن بشید که برای انجام کارهای آماده سازی مناسب در مورد استراتژی پشت اون وقت گذاشتید.

  1. هدف کلی شما از کمپین بازاریابی چیست؟

حتی قبل از اینکه به آگهی تبلیغاتی برسید، سوال بزرگتر اینه : در حال حاضر در حال تلاش برای رسیدن به چه چیزی در تجارت خودتون هستید؟ به دنبال چه نتایجی از فعالیت های بازاریابی خودتون هستید؟ آیا در تلاش برای ایجاد آگاهی از یک برند جدید هستید؟ راه اندازی یک محصول جدید رو تبلیغ می‌کنید؟ به دنبال افزایش تعامل هستید؟ شما باید قبل از اینکه تعیین کنید آیا بروشور یا تراکت ابزار مناسبی برای پشتیبانی از هدف شما هست یا خیر، ابتدا هدف کلی خودتون رو جدا کنید.

2. این بروشور چه نقشی در کمپین بازاریابی شما دارد؟

هنگامی که اهداف مشخص خودتون رو برای بازاریابی به عنوان یک کل، مشخص کردید، می تونید هدف خاصی رو برای بروشور تعیین کنید. آگهی‌ها یک ابزار بازاریابی کم‌ هزینه و هدفمند هستند که می‌تونند به ‌ویژه در تبلیغ یک کسب ‌و کار یا رویداد محلی و هدایت افراد به یک مکان خاص مؤثر باشند. آگهی‌های شما چگونه از هدف کلی بازاریابی شما پشتیبانی می‌کنند و با بقیه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید همخوانی دارند؟ مزیت خاص استفاده از تراکت در مقابل برخی تاکتیک های دیگر چیست؟

3. مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟

مانند هر کاری که در بازاریابی انجام می دهید، ابتدا باید بدانید که با چه کسی صحبت می کنید. این شامل جمعیت شناختی – سن، جنسیت، موقعیت مکانی، و غیره – و همچنین روانشناسی – افکار، نگرش ها و رفتارها می شود. آیا افرادی را هدف قرار می‌دهید که هرگز نام شما را نشنیده‌اند یا می‌خواهید مشتریان گذشته را به دست آورید؟ آیا در تلاش برای جذب مشتری به دور از رقیب هستید؟ چه کسی از آنچه شما ارائه می دهید سود می برد؟

بروشور برای خدمات تحویل مزرعه

این بروشور مخصوصن برای جذب مجدد مشتریان از دست رفته با پیشنهاد «تخفیف استقبال از بازگشت» طراحی شده.

این یکی برای مشتریان فعلی طراحی شده و اونها را تشویق می کنه نظر خودشون رو بگذارند.

4. پیام کلیدی چیست؟

اکنون که مخاطبان هدف خود رو دارید، یکی از پیام‌های کلیدی که می‌خواهید اونها از

دیدن بروشور دریافت کنند چیه؟ می خواهید اونها چه فکری بکنند، چه احساسی داشته باشند یا چه کاری انجام بدن؟ اونها باید چه چیزی رو در مورد برند یا محصول شما به خاطر بسپارند؟ یک مزیت یا ویژگی که می خواهید اونها شما رو با اون مرتبط کنند چیه؟ ممکنه در پایان اطلاعات بیشتری روی بروشور چاپ شده باشه، اما باید در مورد اون پیام مهم بسیار دقیق باشید.

5. می خواهید آنها در نتیجه دریافت تراکت چه اقدامی انجام دهند؟

شما در مورد کاری که می‌خواهید شخص پس از خوندن بروشور انجام بده، کاملن روشن باشید. به عنوان مثال، آیا اونها باید به صورت آنلاین ثبت نام کنند یا در تاریخ خاصی به فروشگاه بیان؟ حتی اگر هدف شما ایجاد آگاهی باشه، باز هم در مورد یک اقدام خاص که خواننده می تونه به عنوان گام بعدی اون رو انجام بده، شفاف باشید.

ممکنه شخص فقط برای کسب اطلاعات بیشتر از وب سایت شما بازدید بکنه یا شما رو در رسانه های اجتماعی دنبال کنه—این کار را برای خواننده بسیار آسان کنید که بدونه چه کاری باید انجام بده.

6. بروشور چگونه و کجا توزیع خواهد شد؟

آگهی ها رو می توان شخصن در خیابان توزیع کرد، روی تابلوهای اعلانات سنجاق کرد یا از طریق پست ارسال کرد. اونها همچنین می تونند به صورت الکترونیکی توزیع بشن. به این فکر کنید که چگونه می خواهید تراکت خودتون رو توزیع کنید و این رو برای طراحی تراکت در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، یک بروشور کوچک که روی دیواری در جایی نصب شده، ممکنه نیاز باشه در وهله اول بزرگتر و بلدتر باشد تا توجه مردم رو به خودش جلب کنه، یا یک کارت ویزیت ممکنه در محل های خاصی توزیع بشه، در حالی که یک بروشور که به صورت دستی به شخصی تحویل داده می شه، می تونه اطلاعات بیشتری رو با اندازه قلم کوچکتر داشته باشه.

ساختن مفهوم طراحی بروشور شما

خوب، شما استراتژی را دارید، اما هنوز یک مرحله دیگه قبل از شروع طراحی وجود داره!

حالا باید از نظر سبک و محتوای بروشور دقیق تر باشید. هنگامی که این کار رو انجام دادید، طراحی به خودی خود آسون خواهد بود.

1.از چه رنگ هایی می خواهید استفاده کنید؟

آیا محصول شما مانند این برند نوشیدنی براق هست؟

رنگ‌های تند و روشن توجه مردم رو به خود جلب می‌کنند، اما طراحی باید با برند، صنعت و مخاطبان هدف شما هم هماهنگ باشه.

رنگ هایی که پیام شما رو تقویت می کنند کدومند؟ به عنوان مثال، سبز و زرد برای سلامتی و تندرستی یا رنگ های اصلی روشن برای کودکان. آیا می خواهید فوق العاده پر جنب و جوش و رنگارنگ باشه یا با دو یا سه رنگ همه چیز رو ساده و براق نگه دارید؟ آیا در سیاه و سفید جواب میده؟ (اگر بودجه کمی دارید این سوال مهمیه)

2.کدام عناصر هویت برند باید برجسته شوند؟

پیام شما در بروشور هر چه که باشه، باید مطمئن بشید که خواننده می‌دونه پیام از محصول چه کسی میاد. چه عناصری از هویت برند شما وجود داره که تضمین می کنه مردم به یاد داشته باشند که شما چه کسی هستید و چه می کنید؟ چه چیزی کاملاً باید در بروشور باشه – لوگوی شما، برچسب شما و آدرس وب‌سایت شما؟ در مورد تایپوگرافی چطور – آیا فونت مخصوص برند خودتون رو دارید؟ آیا سمبل برند یا تصاویر دیگه‌ای دارید که بتونن سریع شما را قابل تشخیص کنند؟

3. چه نوع تصویری را می خواهید بگنجانید؟

در صحبت از تصویرسازی ، به دنبال چه سبکی هستید؟ عکاسی باکیفیت می‌تونه واقعاً در جذب افراد مؤثر باشه—آیا عکس‌های خودتون رو دارید یا با استفاده از عکس‌های استوک راحت هستید؟ در مورد انواع دیگر تصاویر چطور؟ آیا استفاده از گرافیک یا آیکون، یا شاید حتی کارتون یا نقاشی مناسبه؟ مانند قبل، هنگام تصمیم گیری به برند، صنعت و مخاطبان هدف خود فکر کنید.

4. چه نوع متنی و با چه اولویت بندی می خواهید؟

حالا زمان تعیین متن دقیقی است که در بروشور قرار داره. پیام کلیدی رو که قبلاً تعیین کردید به خاطر بسپارید و مطمئن بشید که این پیام اصلی شماست. بعد، تصمیم بگیرید که چه اطلاعات دیگه ای باید در بروشور وجود داشته باشن و به چه ترتیبی باید ظاهر بشن. و اگر فضای کافی وجود نداشته باشه، آیا می‌شه چیزی رو کنار گذاشت؟

5. فراخوانی برای اقدام چیست؟

ممکنه در تراکت تون از افراد خواسته باشین به سایت تون سر بزنند یا از غرفه شما بازدید بکنند. این روند فراخوانی برای اقدام نام داره. شما باید در مورد فراخوانی که قبلن در استراتژی خودتون مشخص کردید، کاملاً واضح باشید. قدم بعدی که می‌خواهید مردم بردارند چیه و به چه اطلاعاتی برای اقدام نیاز دارند – پروفایل شبکه های اجتماعی، آدرس وب‌سایت، آدرس محل یا هر چیز دیگری – اون رو بسیار ساده بسازید تا هیچ حدس و گمانی در کار نباشد.

در اینجا، به طور خاص از خواننده خواسته شده تا با این برند خوشمزه در رسانه های اجتماعی درگیر بشه و همه URL ها هم گنجانده شده است.

6. آیا تراکت یا بروشور باید اندازه یا شکل خاصی داشته باشند؟

تراکت‌ها معمولاً در اندازه ها و قالب های کاملاً استاندارد ارائه می‌شن—بیشتر اون‌ها A5 هستند. آیا می خواهید به شکل و اندازه استاندارد بچسبید یا چیزی می خواهید که برجسته باشه؟ اگر محصولی لوکس دارید و اطلاعات زیادی برای انتقال دارید، شاید به چیزی بیشتر از قالب های ثابت بروشور و در اندازه بزرگ نیاز داشته باشید؟ آیا می‌تونید به یک قالب خلاقانه فکر کنید که افراد را وادار به تعامل با آن کند – حتی اگر فقط تا کردن و باز شدن باشد – یا بعد از دریافت آن از اون استفاده کنند؟

بچه ها حتمن دلشون می خواد با این هیولای کوچک بازی کنند و والدینشون ممکنه آن رو نگه دارند.

اگر برند شما و بودجه شما آن را تضمین می کند، ممکن است بخواهید طراحی جامع تری را در نظر بگیرید.

تراکت خودتون رو طراحی کنید!

حالا که استراتژی و مفهوم خودتون رو برای بروشور دارید، می تونید با طراحی تراکت و بروشور واقعی پیش برید.

1. آگهی های دیگری را که دوست دارید به عنوان الهام پیدا کنید

برای دریافت ایده در مورد آنچه که ممکنه طراحی کنید، به آگهی‌های دیگری که وجود دارن نگاه کنید. شروع به جمع آوری بروشورها کنید هنگامی که اونها رو دریافت کردید، ببینید چه چیزی رو دوست دارید و چه چیزی رو دوست ندارید. طرح های موجود رو به صورت آنلاین مرور کنید تا ببینید چه سبک هایی برای شما جذاب هستند.

برای شروع ایده پردازی و الهام گرفتن می تونین این ایده های طراحی تراکت و بروشور رو بررسی کنید.

2. خلاصه ای از نکاتی که برای طراحی تون نیاز دارید رو برای یک فریلنسر (طراح مستقل) بفرستید یا یک مسابقه طراحی برگزار کنید

شما حالا هر آنچه که برای یک طراحی واضح و موثر نیاز هست در اختیار دارید. برای پیشبرد روند طراحی، می تونید فریلنسر مورد علاقه خودتون رو انتخاب کنید تا بروشور شما رو برای شما طراحی کنه یا یک مسابقه طراحی بروشور راه اندازی کنید و طیف وسیعی از ایده های مختلف طراحی بروشور رو از طراحان در سراسر جهان دریافت کنید.

3. طرح های پیشنهادی را بر اساس معیارهای خود ارزیابی کنید

همونطور که طرح ها شروع به ورود می کنند، مطمئن بشید که اونها رو درست بررسی می کنید و دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید. آیا نام تجاری مشخصه؟ آیا شامل تمام اطلاعات مربوطه است؟ آیا اولویت بندی پیام ها صحیحه؟ پایبندی به این معیارهای عینی به شما کمک می‌کنه تا طرح‌ها رو مرتب کنید بدون اینکه تحت تأثیر برخی خلاقیت‌های هنری قرار بگیرید که در واقع آنچه رو که شما نیاز دارید انجام نمی‌دن.

4. طرح نهایی خود را انتخاب کنید

طراحی موثر بروشور، مخاطب مناسب رو جذب می کنه، پیام و فایده ای واضح رو منتقل می کنه و مخاطب رو برای انجام یک اقدام خاص ترغیب می کنه. می تونید از یک نظرسنجی به عنوان بخشی از مسابقه طراحی خود برای جمع آوری بازخورد واقعی از افراد مخاطب هدف خودتون استفاده کنید. طرحی رو انتخاب کنید که با معیارهای شما مطابقت داشته باشه و برای مخاطبان شما بهترین کارایی رو داشته باشد.

این بروشور با یک مخاطب مشخص (افرادی که به آموزش گیتار فکر کردن) با یک پیام واضح (ما بهترین نوازندگان رو در اوهایو داریم) و یک فراخوان واضح برای اقدام (اکنون تماس بگیرید!) صحبت می‌کنه.

5. تصحیح کنید

وقتی طرح نهایی رو دریافت کردید، بررسی کنید و دوباره بررسی کنید که اشتباه تایپی وجود نداشته باشه. از شخص دیگری بخواهید به اون نگاه کنه، کسی که به اندازه شما در پروژه عمیق نیست. مطمئن بشید که تمام اطلاعات وجود داره—تعجب خواهید کرد که چند بار طرح بروشور دریافت می کنید که تاریخ رویداد، یا URL وب سایت رو ندارد.(!) شما که نمی خواید تمام کار سخت شما با چنین خطای بدیهی اما بحرانی خراب بشه؟

6. مطمئن شوید که فایل های مورد نیاز خود را دریافت می کنید

شما به طرح‌های بروشور خود روی صفحه نمایش با پروفایل نور RGB به صورت آنلاین نگاه می‌کنید، اما برای چاپ به پروفایل رنگ CMYK نیاز دارید، بنابراین مطمئن بشید که فایل‌های تبدیل شده رو دریافت می‌کنید. اگر در بخشی از طراحی عکس هایی دارید، باید وضوح بالایی داشته باشند. برای چاپ به وضوح حداقل 300 dpi نیاز دارید. اگر طرح شما به لبه‌های کاغذ می‌ره (به معنای واقعی هیچ فضای سفیدی در اطراف آن وجود ندارد)، مطمئن بشید که طراح یک bleed (حاشیه رنگ اضافی) قرار داده، که کمی طرح اضافی خارج از اندازه وجود داشته باشه تا خطاهای چاپ و برش رو در نظر بگیره.

عکاسی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد (مخصوصاً اگر عکاسی کاریه که شما به عنوان شغل انجام می‌دید!).

چاپ و توزیع آگهی های شما

این زمانی است که طراحی تراکت و بروشور شما قراره به نسخه واقعی تبدیل بشه و اون رو در دسترس مخاطبان خود قرار می‌دهید.

1. یک چاپخانه پیدا کنید

هنگام انتخاب محل چاپ آگهی های خود، باید قیمت، کیفیت، نوع چاپ و زمان رو در نظر بگیرید.

چاپگرهای دیجیتال معمولاً چرخش سریع تری رو ارائه می دهند و برای چاپ های کوچکتر با نیازهای تمام رنگی عالی هستن. اما اگر به دنبال مقادیر بیشتر هستید، ممکنه کمی گرون باشن. چاپ افست معمولاً به حداقل چند صد قطعه در تعداد چاپ نیاز داره، اما از نظر تعداد رنگ انعطاف پذیری داره (اگر چاپ تمام رنگی انجام نمی‌دین، می تونید در هزینه خودتون صرفه جویی کنید). اما معمولا زمان راه اندازی طولانی تری داره. اگر در حال انجام یک چاپ تعداد بالا (1000 عدد و بیشتر) هستید، تقریبن بهترین گزینه برای شما چاپ افسته، حتی اگر برای چاپ فوری نیاز به پرداخت بیشتری داشته باشید.

ممکنه مصالحه ای انجام بشه اما بعیده که بهترین کیفیت رو برای یک کار چاپ فوری با قیمت کمتر پیدا کنید!

اگر می‌خواهید بتوانید خودتون کارتون رو تحویل بگیرید و زمانی برای ارسال های با زمان بالا ندارید، محل چاپخانه رو هم در نظر بگیرید.

2. کیفیت و بافت کاغذ را خود انتخاب کنید

چه ضخامت کاغذی می خواید؟ آیا چیزی بیشتر شبیه کارت پستال می خواید یا از چیزی مثل یه جزوه شلوغ راضی هستید؟ مات می‌خواید یا براق؟ آیا نیاز به تا زدن داره؟ چند نمونه کار از چاپخانه بگیرید تا ببینید چه گزینه هایی وجود داره. باز هم، ممکنه نیاز به مصالحه در اینجا بسته به بودجه شما وجود داشته باشه.

3.در مورد تعداد تصمیم بگیرید

بدیهیه که با افزایش تعداد کل، قیمت هر عدد بروشور کمتر می‌شه – اما قطعن شما نمی‌خواید پول خود را برای چاپ نسخه‌های بیشتر از آنچه نیاز دارید هدر بدید و احتمالن اونها رو دور بریزید. اگر یک رویداد حساس به زمان یا یک پیشنهاد فصلی رو تبلیغ می‌کنید، طبیعتن نمی‌تونید از آگهی‌هاتون استفاده مجدد بکنید، پس بر اساس اون روی تعداد موردنظرتون برنامه‌ریزی کنید.

4. یک چاپ آزمایشی را در نظر بگیرید

در حالت ایده‌آل، می‌تونید یک چاپ آزمایشی رو قبل از چاپ کامل سفارش ببینید. چیزها روی کاغذ متفاوت از حالت آنلاین یا روی صفحه نمایش به نظر می رسند، بنابراین می‌تونید محصول نهایی را بررسی کنید، کیفیت تصاویر و رنگ ها رو ببینید، مطمئن بشید کارتون در اندازه واقعی خوانا است و اگر لازمه یک بار دیگه اون رو تصحیح کنید!

5. توزیع فیزیکی

فرآیند بروشور در مرحله چاپ به پایان نمی رسه – این در واقع فقط آغاز ماجراست! حالا این شانس رو دارید تا مطمئن بشید که تمام تلاش شما نتیجه داده. چگونه می‌خواهید این خلاقیت‌های خیره‌کننده رو در اختیار افراد مناسب قرار بدید؟ چگونه شانس دیده شدن، خوندن و عمل کردن بروشورها رو به حداکثر می‌رسونید؟ مطمئن بشید که به مکان های مناسب رفته و به افراد مناسب دسترسی پیدا می کنید.

6. توزیع دیجیتال

در نهایت، فراموش نکنید که می تونید با استفاده از تبلیغات به صورت آنلاین مسافت پیموده شده بیشتری رو بدست بیارید. در نظر بگیرید که اونها رو به صورت pdf به لیست ایمیلی که دارید بفرستید و آنها را در شبکه‌های اجتماعی پست کنید تا بدون هزینه اضافی به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید.

منبع: https://99designs.com/blog/marketing-advertising/how-to-design-flyer/