پرش به محتوا
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تئوری: هویت برند چیست؟ و چگونه می توان یک هویت برند عالی را توسعه داد؟

درست همونطور که هویت شخصی شما، شما رو منحصر به فرد می کنه، طراحی هویت برند شما نیز چاشنی خاص کسب و کار شما است که شما را از سایر شرکت ها متمایز می کنه. این چیزی است که شکل بیرونی شرکت شما را نشون می ده.

اما هویت برند دقیقن چیه؟ چه ربطی به طراحی داره؟ و چگونه باید یک هویت برند قوی رو شکل داد که کسب و کار شما را به سطح بالاتری ببره؟

هویت برند چیست؟

طراحی ساده هویت برند مدرن (عکس چپ)

طراحی کلاسیک زیبا هویت برند (عکس راست)

کار رو با یک تعریف شروع می کنیم. اصطلاح هویت برند به چه معناست؟

هویت برند مجموعه ای از تمام عناصریه که یک شرکت برای به تصویر کشیدن تصویر صحیح از برند خود برای مصرف کننده ایجاد می کنه. هویت برند (Brand Identity) با “تصویر برند” (Brand Image) و “برندینگ” (Branding) تفاوت داره، حتی اگر این اصطلاحات گاهی اوقات به جای همدیگه به کار برند.

اصطلاح برندسازی به شیوه بازاریابی برای شکل دادن فعالانه به یک برند متمایز اشاره داره. نام تجاری (برند) در واقع درکیه که ما از یک شرکت به چشم مردم می‌دیم.

بیایید کمی عمیق تر کاوش کنیم.

فرض کنید شما یک دانش آموز دبیرستانی هستید. به عنوان یک فرد نابالغ و شاید کمی بی دست و پا، شما دوست دارید که شما را باحال تلقی کنند و همه شما رو دوست داشته باشن و دوستان تون ازتون بخوان که همیشه توی جمع اونها باشید. اما شما نمی تونید دیگران رو مجبور کنید که چنین تصویری از شما داشته باشند. حالا اگر خواسته ی شما رو یک برند در نظر  بگیریم، برای توسعه این برند، باید کارهایی انجام دهید.

شما ممکنه تعداد زیادی ویدیو ببینید که بدونید چطوری خوش تیپ تر و بامزه تر به نظر برسید. شاید ورزش کنید و روی فرم باقی بمونید. و با یک مشاور برای پرورش فکری خودتون صحبت کنید. این اقدامات کارهایی هستن که شما برای توسعه تصویر مورد نظر خودتون انجام می دین. اینها برند شما هستند.

در نهایت، باید مطمئن بشید که ظاهر مناسبی دارید. ممکنه پول خودتون رو برای خرید کفش های جدید یک برند خاص مثلن آدیداس پس انداز کنید که همه آرزوش رو دارند. مدل موی خودتون رو عوض کنید. و تصمیم بگیرید به تیم بسکتبال بپیوندید. (که ورزش خاصی به نظر بیاد)

همه اون عناصر ملموس – کفش، مدل مو، عضویت در تیم – هویت برند است.

هویت برند شما چیزیه که باعث میشه فورن برای مشتریان خودتون قابل تشخیص باشید. مخاطبان شما هویت برند شما رو با محصول یا خدمات شما مرتبط می‌کنن و این هویت چیزیه که ارتباط بین شما و مشتریانتون رو برقرار می‌کنه، وفاداری در مشتری ایجاد می‌کنه و تعیین می‌کنه که مشتریان شما چگونه برند شما را درک کنند و به خاطر بسپارند.

چگونه یک هویت برند قوی ایجاد کنیم

بدان که تو کی هستی

قبل از اینکه بدانید می خواهید چه عناصر ملموسی رو برای هویت برند خودتون در نظر بگیرید،

باید بدانید که به عنوان یک برند چه کسی هستید.

طراحی هویت برند رنگارنگ، بازیگوش و سرگرم کننده توسط pecas

آنچه که شما به عنوان یک برند هستید از چند عنصر کلیدی تشکیل شده:

ماموریت شما («چرایی» شما چیه؟ یا به عبارت دیگر چرا شرکت شما وجود داره؟)

    ارزش های شما (چه باورهایی شرکت شما رو هدایت می کنن؟)

   شخصیت برند شما (اگر برند شما یک شخص بود، چه نوع شخصیتی داشت؟)

    موقعیت منحصر به فرد شما (چگونه خودتون رو از رقبا متمایز می کنید؟)

    صدای برند شما (اگر برند شما یک شخص بود، چگونه ارتباط برقرار می کرد؟)

این عناصر چیزهایی هستند که برند شما رو تعریف می کنند و قبل از شروع ساختن هویت برند خودتون، مهمه که درک روشنی از هر کدوم داشته باشید.

اگر در فهمیدن اینکه دقیقاً چه کسی هستید مشکل دارید، از این موضوع ناراحت نباشید. گاهی اوقات، تنها چیزی که نیاز دارید، یک طوفان فکری ساده‌ست تا به شما کمک کنه تا در مورد اینکه چه کسی هستید به عنوان یک برند شفاف بشید.

از خودت بپرس:

  • چرا این تجارت رو راه اندازی کردیم؟
  • چه باورها و ارزش هایی برای ما به عنوان یک شرکت مهمه؟
  • چه کاری رو بهتر از دیگران انجام می‌دیم؟
  • چه چیزی ما را خاص می‌کنه؟
  • اگر بتونیم نام تجاری خودمون را در سه کلمه توصیف کنیم، اون ها چه خواهند بود؟
  • سه کلمه‌ای که می خواهیم مشتریامون برای توصیف ما از اونها استفاده کنن چیست؟

هنگامی که به عنوان یک برند مشخص کردید که چه کسی هستید، زمان اون فرا رسیده که هویتی بسازید که برند شما را زنده کنه و به افرادی که بیشترین اهمیت رو دارند برندتون هویت تون رو نشون بدین: مشتریاتون.

طراحی: پایه و اساس هویت برند شما

درست همونطور که آدیداس شما هویت برند پرسونای ورزشکار-ستاره مدرسه راهنمایی شما رو

ساخت، طراحی شما همون چیزیه که هویت برند شرکت شما رو می سازه.

دارایی های طراحی شده شرکت شما عناصر ملموسی هستند که نحوه درک برند شما رو تعیین می‌کنند. چیزهایی مثل لوگو، بسته بندی، طراحی وب، گرافیک شبکه‌های اجتماعی، کارت ویزیت و لباس هایی که کارمندان می پوشند.

به عبارت دیگر تثبیت طراحی شما = تثبیت هویت برند شما = ایجاد یک کسب و کار موفق که نشان دهنده دقیق شخصیت شما به عنوان یک برند باشه.

بنابراین، دقیقن چگونه طراحی خود رو دقیق می کنید و هویت برندی ایجاد می‌کنید که کسب و کار شما رو به سطح بعدی می‌بره؟

توسعه طراحی برند شما

قبل از ایجاد دارایی های طراحی شده‌ی خودتون، باید از پایه شروع کنید و اصول ساختار طراحی خودتون رو پایه‌گذاری و تثبیت کنید: بلوک (آجر) های سازنده هویت برند شما همین ها هستن.

بلوک های ساختمانی که باید قبل از ایجاد دارایی های طراحی شده خودتون تعیین کنید عبارتند از:

تایپوگرافی

همونطوری که حدس زدید تایپوگرافی به فونت (یا نوع اون) اشاره داره. فونت (یا نوعی) که برای مواد برند خودتون انتخاب می کنید. به خصوص مهمه که فونت های لوگو و فونت های برند رو هوشمندانه انتخاب کنید.

تایپوگرافی که انتخاب می کنید چیزهای زیادی در مورد برند شما می گه، بنابراین فونت های خودتون رو عاقلانه انتخاب کنید.

پالت رنگ

راهنمای سبک هویت برند با رنگ های سبز و خاکستری برند

عنصر بعدی رنگه. افراد – از جمله مشتریان بالقوه شما – با رنگ‌های مختلف پیوندهای روانی

دارند و استفاده استراتژیک از رنگ‌های برند و رنگ‌های لوگو می‌تونن تأثیر جدی بر نحوه درک

برند شما توسط مخاطبان شما داشته باشن.

در اینجا کارهایی که رنگ های رنگین کمان (به علاوه چند مورد اضافی) می تونن برای کمک به هویت برند شما انجام بدن توضیح داده شده:

    قرمز : قرمز رنگ شور و هیجانه. اگر هویت برند شما پر سر و صدا، جوان و هیجان انگیز باشه این انتخاب عالیه.

    نارنجی : نارنجی یکی دیگه از رنگ‌های پر انرژیه و اگر می‌خواید دوستانه و بازیگوش به نظر برسید عالیه. رنگیه که کمتر از قرمز استفاده می‌شه، بنابراین شما رو متمایز می‌کنه.

    زرد : زرد، رنگ آفتاب، کاملن رنگ شادیه. حال و هوای شادش اون رو به انتخاب خوبی تبدیل می کنه اگر می‌خواید احساس سرگرمی، در دسترس و مقرون به صرفه بودن داشته باشید.

    سبز : رنگی فوق العاده همه کاره، سبز رو می تونید تقریباً برای هر برندی استفاده کنید. اما از نظر فرهنگی، وقتی مردم سبز می‌بینن، به دو چیز فکر می‌کنن: پول یا طبیعت. اگر نام تجاری شما به یکی از این موارد گره خورده، سبز انتخاب خوبیه.

    آبی : جذاب‌ترین رنگ در این طیف، آبیه که می‌تونه به برند شما کمک کنه تا با ثبات‌ تر و قابل اعتمادتر به نظر برسه، بنابراین اگر به دنبال جذابیت برای جمعیت‌ گسترده‌ای هستید – و می‌خواید اونها در این فرآیند به شما اعتماد کنند – رنگ آبی را انتخاب کنید.

    بنفش : بنفش رنگ سلطنتیه، بنابراین اگر می‌خواید در برندسازی خودتون احساس لوکسی داشته باشید، این یک شرط مطمئنه.

    صورتی : درست یا غلط، صورتی از نظر فرهنگی با زنانگی گره خورده، بنابراین اگر برند شما زنان رو هدف قرار می ده، صورتی باید رقیب مشخصی برای رنگ برند شما باشه. همچنین برای برندهایی با هویت ملایم یا لوکس رنگ بسیار خوبیه.

    قهوه‌ای : شاید رنگ قهوه‌ای کم‌مصرف ‌ترین رنگ در برندسازی باشه، اما این در واقع می‌تونه به نفع شما باشه! هر زمانی که کار متفاوتی انجام می‌دین، به شما کمک می کنه که برجسته بشید و به چشم بیاید. رنگ قهوه ای همچنین می تونه به مردم کمک کنه تا برند شما رو زمخت یا مردانه ببینند.

    مشکی : اگر می‌خواید مدرن یا پیچیده دیده بشید، هیچ چیز به اندازه سیاه و سفید، کلاسیک و مؤثر نیست.

فرم/شکل

وقتی نوبت به طراحی می رسه، طبعن به فرم و شکل نیز فکر می‌کنید . این عنصر

ظریف اما موثر که می تونه برای تقویت واکنش دلخواه مشتریان شما مورد استفاده قرار بگیره:

به عنوان مثال، لوگویی که تماما دایره ای و دارای لبه های نرم باشد، واکنش بسیار متفاوتی را نسبت به لوگوی تیز و مربعی القا می کند.

حالا ببینیم چگونه اشکال مختلف می تونن هویت برند شما را شکل بدن:

    اشکال گرد – مثل دایره و بیضی – حس گرما و صمیمیت دارند. برندهایی که شکل های گرد رو در طراحی خودشون جا می دن، می توانند احساس اجتماع، اتحاد و عشق رو ایجاد کنن. لبه های گرد همچنین می تونن زنانه دیده بشن.

   اشکال با لبه های صاف – مثل مربع، مستطیل و مثلث – باعث می‌شن افراد به قدرت و کارایی فکر کنن. خطوط بامعنی احساس ثبات و قابل اعتماد بودن رو ایجاد می‌کنن، اما باید مراقب باشید: اگر اشکال با چیزهای سرگرم کننده مانند رنگ های پویا متعادل نشده باشن، ممکنه احساس غیرشخصی داشته باشن و با مشتریان شما ارتباط برقرار نکنن.

   خطوط مستقیم هم مفاهیم خاص خودشون رو دارند: خطوط عمودی نشان دهنده مردانگی و قدرت هستند در حالی که خطوط افقی نشان دهنده آرامش و حالات ملایم هستند.

طراحی هویت برند شما

هویت برند شما از عناصر بسیاری تشکیل شده .

هنگامی که بلوک های سازنده طراحی خودتون رو مشخص کردید، وقت اونه که با یک طراح کار کنید تا هویت برند خودتون رو زنده کنید و شخصیت خودتون رو به عنوان یک برند به دارایی های طراحی شده ملموس تبدیل کنید که می تونید در بازاریابی از اونها استفاده کنید.

هویت برند شما می تونه در هر تعداد عنصر بیان بشه. بسته به ماهیت کسب و کار شما، یک عنصر یا یک عنصر دیگر ممکن است کم و بیش مهم باشه.

به عنوان مثال، یک رستوران باید در منو و فضای فیزیکی خودش فکر زیادی بکنه. با این حال، یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باید بیشتر روی وب سایت و صفحات رسانه های اجتماعی خود تمرکز کند.

عناصر مشترک هویت برند عبارتند از:

لوگو

طراحی لوگوی شما سنگ بنای هویت برند شماست. هنگامی که با طراح خودتون کار می کنید، می خواهید لوگوی خود را هدف گذاری کنید تا پاسخگوی نیازهای زیر باشه:

  • به وضوح بیان بکنه که شما چه کسی هستید و برای چه چیزی به عنوان یک برند ارزش قائل هستید.
  • از نظر بصری جذاب باشه: یک لوگوی ساده، تمیز و مرتب شده راه زیادی رو می‌ره.

    کلاسیکه، خیلی مد روز نیست: آخرین چیزی که می خواهید اینه که لوگوی شما ظرف 6 ماه از مد بیفتد.( این به ارتقا و بروزرسانی لوگوی شما کمک میکنه

  • مطابق با استانداردهای صنعت شماست – و اگر از این استانداردها فاصله داره، عمدا اینطوره.( دلیل خاص داره)
  • تأثیر ماندگاری بر مخاطبان شما می گذاره.

شما همچنین باید مطمئن بشید که طراح شما لوگوی شما رو در قالب‌های مختلف (مثل نسخه سیاه و سفید یا در چند اندازه مختلف) ارائه می‌کنه که همیشه لوگوی مورد نیاز خودتون رو داشته باشید – و البته هر کدوم مطابق با هویت برند شما هستند.

سایت اینترنتی

وب سایت شما یکی از معرف ترین جنبه های هویت برند شماست. به خصوص اگر شما یک کسب و کار آنلاین یا یک محصول دیجیتالی دارید، مشتریان شما قطعا قبل از تصمیم گیری برای تجارت با شما، وب سایت شما رو بررسی می‌کنن. وب سایت شما جاییه که هویت برند شما باید با قدرت کامل مشخص بش .

بسته بندی محصول

بطری های نوشیدنی رز فینچ

اگر محصول شما فیزیکی‌ست، پس بسته بندی محصول کلید جذب مشتریان مناسبه. چه در مورد یک بطری نوشیدنی سرد فکر کنید، چه ایمیلی که برای مشتریان خودتون که از فروشگاه اینترنتی شما لباس خریداری کردن ارسال می‌کنید، ارزش طراحی خوب رو در بهبود تجربه دست کم نگیرید – و هر دو رو هدایت کنید. وفاداری و تکرار خرید. بسته بندی محصول فرصتی عالی برای درخشش طرح شماست.

کارت ویزیت

اگر در حال انجام هر نوع توسعه در کسب و کارتون هستید (و چه کسی نیست؟)، باید روی کارت ویزیت خودتون حساب کنید. یک کارتِ به خوبی طراحی شده این فرصت رو فراهم می‌کنه که نظرات مثبت در مورد خودتون رو در چشم مشتریان تون و یا مشتریان بالقوه تقویت کنید. وقتی صحبت از طراحی کارت ویزیت می‌شه، اون رو ساده نگه دارید: لوگوی شرکت شما در یک طرف کارت و اطلاعات کلیدی شخصی شما در طرف دیگر کافیه.

بروشور یا تراکت

ممکنه تراکت و بروشورهای شما به طور مقطعی استفاده بشن و یا اینکه برای مشتریانی باشن که به محل دفتر کار شما میان تا با محصولات شما آشنا بشن. در هر صورت این خیلی مهمه که روحیه ی کلی برند در طراحی این اقلام هم حفظ بشه و به انسجام کلی مواد تبلیغاتی شما کمک بکنه.

طراحی ایمیل

ایمیل یک راه عالی برای تعامل با مشتریان و هدایت کسب و کاره. اما بیشتر افراد صندوق ورودی (Inbox) شون بیش از حد پره، بنابراین اگر می‌خواید تجارت خودتون رو از طریق ایمیل توسعه بدین، به استراتژی طراحی قالب ایمیل مناسبی نیاز دارید تا خودتون رو از شلوغی جدا کنید. به هدف ایمیل فکر کنید. آیا در تلاش برای ایجاد ارتباط شخصی هستید؟ پس ایمیل رو کوتاه، شیرین و ساده نگه دارید. آیا در تلاش برای آموزش هستید؟ پس ایمیل رو به خوبی قالب بندی کنید تا به راحتی خوانا و قابل اسکن باشه و چند تصویر اضافه کنید تا پرطرفدارتر  بشه. آیا سعی می کنید درباره خط تولید لباس جدیدی رو که راه‌اندازی کردید به مشتریان خود بگویید؟ چند تصویر خیره کننده محصول رو در کانون توجه قرار بدین.

یک راهنمای سبک برند ایجاد کنید

یک راهنمای سبک برند برای حفظ هویت برند شما ضروری است.(عکس)

هنگامی که دارایی های طراحی شده خودتون رو به دست آوردید، باید مطمئن بشید که از اونها به روش صحیح استفاده می‌شه، به همین دلیله که قطعن باید یک راهنمای سبک برند

ایجاد کنید . این سند – که دارایی‌های طراحی شده‌ی شما، زمان و نحوه استفاده از اون‌ها و همچنین بایدها و نبایدهای طراحی برای برند شما رو مشخص می‌کنه – تضمین می‌کنه که هر چیزی که در آینده هم طراحی بشه با هویت برند شما مطابقت داره و درک درستی را در بین مخاطبان‌تون ایجاد می‌کنه.

ثبات، کلید ایجاد یک هویت برند قویه. شما نمی‌خواید که برند شما در شبکه‌های اجتماعی کاملن متفاوت از آنچه در وب سایت شما ظاهر می‌شه، به نظر برسه. این باعث سردرگمی مشتریان می‌شه و باعث می‌شه که برند شما کمتر قابل اعتماد و حرفه ای باشه. بنابراین، مطمئن بشید که همیشه به یک راهنمای برند که تمام عناصر مختلف هویت برند شما رو پوشش می ده، پایبند باشید. این چیزیه که به شما امکان می ده در بلندمدت شناخت برند و وفاداری به برند ایجاد کنید.

هویت برند به طور خلاصه

هویت برند شما چیزیه که شما رو از دریای بی پایان رقبا متمایز می کنه و به مشتریان‌تون نشون می ده که شما چه کسی هستید و اونها از همکاری با شما چه انتظاراتی می تونن داشته باشن. و اگر می‌خواید برند شما با دید مثبت شناخته بشه، بسیار مهمه که هویت برند خودتون رو تثبیت کنید و طرح‌هایی ایجاد کنید که دقیقاً شخصیت شما رو برای مشتریان‌تون به تصویر بکشه. و حالا که می دونید چگونه این هویت را تثبیت کنید، وقتشه که طراحی رو شروع کنید.

منبع: https://99designs.com/blog/tips/brand-identity/